woensdag 9 januari 2019

zijzaal Taborkerk
Prijs:
 gratis

Wie was hij, waar en wanneer schreef hij zijn Evangelie– en voor wie?
Een hoogopgeleide man, denkt men, die misschien in Rome of Caesarea zijn verhaal heeft opgeschreven, rond het jaar 80 van onze jaartelling. Hij schreef voor heiden-christenen, maar benadrukt de trouw aan de traditie van Israël. Hij maakt gebruik van wat Mattheus en Marcus opgeschreven hebben, maar laat weg en voegt toe. Wat is het eigene van zijn Evangelie?

We staan stil bij zijn boodschap, bij de opbouw en de inhoud. Met vooral aandacht voor de hoofdstukken vanaf 9, waar hij Jezus zijn reis naar Jeruzalem laat beginnen. Die lezingen geven de Veertigdagentijd dit jaar kleur en structuur.