woensdag 6 februari 2019

zijzaal Taborkerk
Prijs:
 gratis

'De structuren van de Thora zijn zonder voorbehoud de vooronderstellingen ook van de christelijke boodschap. Dat de inhoud van deze boodschap een andere is dan die van Mozes en de profeten sluit niet uit, dat zij zich beweegt in voorstellingen, woorden, verlangens en zekerheden, die nergens anders vandaan komen dan uit de taal van het Oude Testament’ (K.H. Miskotte). Dit inzicht vindt geen algemene instemming, Nog enkele jaren geleden was er een gezaghebbend theoloog in Berlijn, Notger Schlenczka, die voorstelde het Oude Testament uit de christelijke canon te schrappen, omdat het voor de dialoog met het Jodendom veel gemakkelijker zou zijn wanneer we ons van beide kanten eenvoudigweg konden beroepen op een ander boek: Mozes en de profeten daar, evangelisten en apostelen hier.