woensdag 6 maart 2019

zijzaal Taborkerk
Prijs:
 gratis

De eerste grote en gedocumenteerde pogrom dateert uit het jaar 38 van onze jaartelling, maar al eeuwen daarvoor lijkt er sprake geweest te zijn van anti-joodse rellen. In het Romeinse Rijk stonden Joden er niet goed op, de kerk nam de Romeinse fakkel met verve over en deed er nog een schepje boven op.  Nadat de Verlichting het lot van de Joden letterlijk had verlicht, stak het antisemitisme in (pseudo)wetenschappelijke gedaante opnieuw de kop op. Na de Holocaust van WO II leek van de weeromstuit het ergste voorbij. In onze dagen zijn er her der weer aanslagen, moorden en mishandelingen van mensen, alleen maar omdat ze Jood(s) zijn. Zie Frankrijk. In het Midden-Oosten woekert de haat al eeuwen door.                                                                                                           Politieke partijen hebben last van sluimerend of virulent anti-Joodssentiment (Labour in het Verenigd Koninkrijk, Fidesz in Hongarije.

Een bestandsopname van een onuitroeibaar fenomeen