« vorige  |  maart 2022  |  volgende »

Woensdag 2 maart 2022 Seniorenkring
Tijdstip: 10:30
Prijs: Gratis

gesprekken over theologie, geloof, maatschappij

Woensdag 2 maart 2022 Leerhuis: 'God in beweging, veranderende godsbeelden' dr. Joep Dubbink
Prijs: gratis

Hoe spreken we over God? Welke beelden gebruiken wij voor Hem /Haar? Is God onveranderlijk in alle eeuwigheid of bepalen tijd en cultuur wie de Eeuwige voor ons is?

De Geloofsbelijdenissen van de kerk proberen God in woorden of beelden te vangen.
Omdat die credo’s eeuwenlang aanvaard zijn als goed en waar, hebben ze grote invloed gehad en zijn ze als ijkpunten gaan gelden.
Maar ze bevatten ook woorden die in onze tijd voor veel mensen problematisch zijn geworden: ‘Vader’ kan beschermend maar ook patriarchaal en zelfs agressief overkomen; ‘Almachtige’ troostend zijn, maar ook een levensgroot struikelblok vormen: ‘waar zie je die almacht dan?!’
Als we minder massief over God proberen te spreken, komen we dan in Ietsisme terecht?
Of moet je pal staan voor de bijbelse waarheid?
In de bijbel wordt op juist veel verschillende manieren over God gesproken, ook daar spelen tijd en cultuur een rol, persoonlijke ervaring, confrontatie met andere volken en hun goden.
Ook na het vastleggen van de canon van de Bijbel heeft het denken over God niet stilgestaan.
Elke tijd, iedere cultuur probeert dat op eigen wijze te doen. Hoe spreken we nu over God, op zo’n manier dat we recht doen aan die veelkleurigheid van teksten en aan onze eigen tijd?

dr. Joep Dubbink is bijzonder hoogleraar Bijbelse Theologie aan de VU in Amsterdam en predikant in Uithoorn.

Woensdag 9 maart 2022 Leerhuis: 'Het Hogepriesterlijk gebed' ds. Lieke van Zanden
Prijs: gratis

In het Hogepriesterlijk gebed (Johannes 17) luisteren we mee naar een intieme dialoog tussen de Vader en de Zoon. Deze dialoog doet denken aan wat Martin Buber schrijft over de ontmoeting van Ich und Du.
Als hoorders staan wij niet buiten deze dialoog maar raken er helemaal in betrokken.

Woensdag 16 maart 2022 Leerhuis: 'De nood en de noten: passie in het kerklied' ds. Gerben H. Westra
Prijs: gratis

Wat vroeger de lijdenstijd heette, wordt nu vaak 'veertigdagentijd' genoemd en 'lijden' heeft toch tenminste óók het aspect 'beproeven' gekregen.
De lijdenstijd is zo ook een leertijd voor de gemeente geworden, voor de geloofsleerlingen met name.
Heeft die verschuiving sporen nagelaten in de liedboeken van de 20e eeuw (o.a. bundel ’38, LvdK 1973, Liedboek 2013, Gezangen voor Liturgie, Verzameld Liedboek)  – en zo ja welke: qua (theologische) inhoud, wat betreft de taal etc?

Woensdag 23 maart 2022 Leerhuis: 'De nood en de noten: passie in het kerklied' ds. Gerben H. Westra

De tweede avond over dit onderwerp. Voor info zie 16-03-2022