« vorige  |  februari 2022  |  volgende »

Woensdag 2 februari 2022 Seniorenkring
Tijdstip: 10:30
Prijs: Gratis

gesprekken over theologie, geloof, maatschappij

Woensdag 2 februari 2022 Leerhuis: 'Amelek moordt in opdracht van God?' dr. A.A. van den Berg
Prijs: gratis

Het Woord van God kan gevaarlijk zijn, zelfs dodelijk. In 1 Samuël 15 kreeg Saul, de koning van Israël, de opdracht van God het volk van Amalek te vernietigen. ...Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels... kreeg hij van God te horen.

Naar huidige standaarden wordt hier opgeroepen tot genocide. In 1994 ontstond zo’n volkerenmoord in Rwanda. De Hutu’s stigmatiseerde de Tutsi’s als volk van Amalek, dat dus vernietigd moest worden. Binnen drie maanden werd 70% van de Tutsi’s vermoord met onder meer een beroep op de Bijbel.

Maar het ‘Woord van God’ brengt toch vrede en gerechtigheid? De Rwandese theoloog Viateur Ndikumana onderzocht of de teksten in de Bijbel over Amalek inderdaad aanzetten tot volkerenmoord. Het stond toch duidelijk in de Bijbel! Hij gebruikte bij zijn onderzoek resultaten van historisch kritische Bijbelwetenschappen en deed een opmerkelijke ontdekking. Daarover gaat de lezing in het Leerhuis waarin onder meer aandacht zal worden geschonken aan de onmisbare rol van de Bijbelwetenschappen bij de uitleg van Bijbelteksten. De lezing eindigt met een waarschuwing: vergeet nooit Amalek (Deuteronomium 25:17 en 1 Samuël 15:2). Amalek, die tegenwoordig Corona heet.

Woensdag 9 februari 2022 Leerhuis: 'Vitale vragen van Dietrich Bonhoeffer' dr. Aad van Tilburg
Prijs: gratis

Bonhoeffer schreef in 1944 vanuit de gevangenis brieven, gedachten en gedichten die gebundeld zijn in 'Verzet en Overgave'.  In zijn brief van 3 augustus 1944 stelt hij indringende vragen over het christelijk geloof en de rol van de kerk in een tijd van de mondiger wordende mens en toenemende secularisatie.
Hij analyseerde haarscherp het tekort van het toenmalige officiele christendom.
Hebben zijn gedachten over de toekomst van geloof en kerk ook nu nog betekenis?

Woensdag 16 februari 2022 Leerhuis: 'Een andere kijk op Paulus' dr. R. van den Beld
Prijs: gratis

Hoe valt de christelijke gemeente te denken zonder wat ons is nagelaten van de apostel Paulus?
We leren hem kennen uit de Handelingen van de Apostelen en uit zijn Brieven aan vaak door hemzelf gestichte gemeenten in Rome, Corinthe, in Galatiё, Efeze,Thessalonica en andere
Maar wat is die erfenis?
Daar worden steeds vaker vraagtekens bij geplaatst.
De positie van de vrouw, de plaats van de overheid, de verhouding tot Israёl, het zondebegrip, en sommige gedragsregels staan voor even zo vele opvattingen die dogmatisch als in beton geklonken lijken te zijn.
Ze hebben dikwijls verwarring en ook veel verdriet veroorzaakt.
Reeds lang is een andere kijk op Paulus gaande. Die andere kijk is misschien wel het beste te illustreren met de sleuteltekst Galaten 3:28 “….hebt u met Christus bekleed.Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of van vrije, van mannelijk of vrouwelijk. Gij alle zijt immer één in Christus Jezus.“
Een leerhuisavond over Paulus is een ontdekkingstocht om het begrip vrijheid in Christus voor deze tijd te leren verstaan.