« vorige  |  februari 2023  |  volgende »

Woensdag 1 februari 2023 Leerhuis
Tijdstip: 20:00  - 21:00

dr. J. Dubbink: Tussen Ezra en Jesaja: een religieuze gemeenschap tussen angst en openheid

De kleine gemeenschap rond de tempel in Jeruzalem weet zich enerzijds erfgenaam van een groots verleden met een indrukwekkende godsdienstige traditie, denk aan Mozes en de grote profeten. Anderzijds voelt men zich bedreigd, als kleine minderheid in een groot Perzisch rijk. Dat leidt tot heel verschillende reacties op de ander, de buitenstaander, vanuit verschillende vormen van geloofsbeleving en theologie. De verschillen tussen enerzijds de boeken Ezra en Nehemia en anderzijds de latere delen van het boek Jesaja, in deze tijd geschreven, zijn aanzienlijk. Waar komen die verschillen vandaan: van de omstandigheden, of (ook) van verschil in geloofsovertuiging? Ook andere bijbelboeken komen voorbij, zoals Jona en Ruth. En buitenbijbelse geschriften, papyri uit Elefantine in Egypte, blijken een onverwacht licht te werpen op dit tijdperk. Een leerhuisavond met een historische insteek, maar met het doel, als in een spiegel onze eigen houding tegenover de ‘vreemdeling’ beter te begrijpen.

Woensdag 8 februari 2023 Leerhuis

Prof. Dr. Bart T. Wallet: Christendom en antisemitisme

Tegelijkertijd is het een verschijnsel met diepe historische wortels, die minimaal tot in de oudheid teruggaan. In vrijwel alle analyses wordt al snel een verband gelegd met de opkomst en de geschiedenis van het christendom en de wijze waarop in de christelijke theologische traditie over ‘joden’ en ‘jodendom’ is gesproken, gedacht en geschreven. Maar hoe zit dat precies? Hoe hebben christenen zich de eeuwen door gepositioneerd ten opzichte van de joden en van het antisemitisme? In deze lezing gaan we op zoek naar de historische achtergronden en staan we stil bij hedendaagse uitingen van antisemitisme.

Woensdag 15 februari 2023 Leerhuis
Tijdstip: 20:00  - 21:00

Ds. Gerben H. Westra: De Veertigdagen tijd: tijd van beproeving, onthouding?

We staan stil bij de klassieke lezingen voor de Veertigdagen, die  in hun compositie een cursus ‘leven Jezus achterna’ behelzen. De lezingen én de liederen (plus wat andere kerkmuziek) die de weken naar Pasen toe (‘vasthoudend naar Pasen toe’, formuleert Willem Barnard het – hij komt zeker aan de orde!) kleuren, zullen we in al hun gelaagdheid en verscheidenheid horen, lezen en zingen.

Woensdag 22 februari 2023 Leerhuis
Tijdstip: 20:00  - 21:00

Ds. Gerben H. Westra:  De Veertigdagen tijd: tijd van beproeving, onthouding?

info zie 15 februari

Zaterdag 25 februari 2023 Zaterdagmiddagmuziek
Locatie: Taborkerkzaal
Tijdstip: 16:30  - 17:30
Prijs: Gratis, collecte aan de uitgang

De pianist Alexandru Manolache speelt werken van Bach, Partita nr. 2 in C minor, Beethoven, Sonata nr. 17 in D minor en Liszt, Après une lecture du Dante: Fantasia quasi Sonata.