« vorige  |  maart 2023  |  volgende »

Woensdag 8 maart 2023 Leerhuis

Dr. W. Klauwen: Bijbels ABC

Het boek "Bijbels ABC" is ontstaan uit een cursus, waarin Miskotte de gemeente wilde toerusten tot een ‘betere weerstand’ tegen de hatelijke ideologie van de Nazi’s, die gruwelijk en gewelddadig Europa in de greep genomen hadden. Miskotte laat zien dat de bijbelse woorden en begrippen een heel kritische portee hebben, die echter veelal bedekt is geraakt onder een algemene christelijke en burgerlijke gelovigheid. Miskotte wil de gemeente weer de kritische en bevrijdende strekking van het bijbelse spreken laten ontdekken.

Woensdag 15 maart 2023 Leerhuis
Tijdstip: 20:00  - 21:00

Dr. Aad van Tilburg: Duitse vrouwen in het verzet in de nazitijd: Inspiratie en rolmodellen

Inspiratie en verzet van vrouwen uit verschillende maatschappelijke geledingen wordt besproken aan de hand van vrouwen die als rolmodel kunnen worden beschouwd. Ook de vraag waarom er na de oorlog minder bekend werd over de rol van vrouwen in het verzet dan die van mannen komt aan de orde.

Woensdag 22 maart 2023 Leerhuis

Dr. Renée van Riessen: Ja of nee tegen de ziel

De ziel is immers onzichtbaar en haar bestaan is niet te bewijzen.

Veel filosofen (en ook veel theologen) beschouwen het begrip ‘ziel’ daarom als achterhaald. Maar met ‘ziel’ duiden we ook het meest innerlijke in onszelf aan. Gaat er misschien iets waardevols verloren als we het woord ‘ziel’ niet meer kunnen gebruiken?

Tijdens deze leerhuisavond gaan we onderzoek doen naar de betekenis van het begrip ziel voor het mens-zijn, met name in religieuze zin. Is er een herwaardering van de ziel mogelijk, een nieuwe manier om ‘ja’ te zeggen tegen de ziel?

De inleider is dr. Renée van Riessen. Ze doceerde godsdienstfilosofie aan de Protestantse Theologische Universiteit en was bijzonder hoogleraar Christelijke filosofie aan de Universiteit Leiden. Over de ziel schreef zij het essay De ziel opnieuw. Over innerlijkheid, inspiratie en onderwijs (Amsterdam 2013).

Woensdag 29 maart 2023 Leerhuis

Ds. Gerben H. Westra:  Opstanding: feit, begrip en/of metafoor

En veel meer: wat wordt er nu eigenlijk mee bedoeld? Waar komt het begrip ‘opstanding des vlezes’ vandaan – en wat verstaan we onder ‘eeuwig leven? Een spannende én verrassende zoektocht naar zin en betekenissen.